Kavringsbak

Pappa hade lyckats hitta rågsikt (och wienerbröd som ligger å svider i magen än) på City Gross och eftersom jag inhandlade resten av ingridienserna igår så kunde jag äntligen baka den supergoda kavringen som jag gör inför varje jul.
Den är såå lätt att göra men ändå tar det emot eftersom man måste veva ihop degen av egen kraft. Stoppar man ner den i en assistent så vågar jag nästan lova att motorn brinner upp! Degen är så fruktansvärt tung och seg så jag rekommenderar handkraft i första hand, men när väl degen är färdig så sköter sig brödet nästan av sig självt i ugnen i 2 timmar och då kan man passa på att vila ut:)

Det blir 6 st limpor av en långpanna men 2 är redan borta.. Vi lyckades nästan att äta upp en limpa till kvällsmat och sen var Magnus här en sväng så då skickade jag med honom en också...








Kommentarer
Postat av: U

ÅHHH!!! Det är ju supergott det brödet!!

2010-12-15 @ 22:01:59
Postat av: Nanna

Oh tack för tipset att INTE köra det i assistenten... Vill ju helst inte att den brinner upp :P

Men det ser gott ut! Får nog ta o skriva av receptet! Tusen tack!

2010-12-16 @ 10:56:46
URL: http://nannashem.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0